barnprogram & TV

Jag tänkte skriva & fråga lite om hur andra föräldrar gör med sina barn.

Frågorna är :
Hur länge låter ni era barn se på tv per dag, ca ?
Tycker ni barnprogrammet är bra, lärorika eller fel?

Jag skriver om detta då jag själv har börjat reagera på innehållet i så många barnprogram & tv spel dessutom.
Det är väldigt mycket våld & kränkningar. Jag låter Milo kolla på tv, barnkanlen oftast. Men de kan vara att den ena blir arg & slår sin kompis, endst för han är arg. Programmet visar att de är okej, för man visar känslor. Jag tycker inte de är en okej sak, & de är inget jag vill Milo ska lära sig. Dom kan skrika & säga elaka saker till varandra, & de visar programmet de är okej. 
Samma sak med tv spel till barn. I exempel spel till 2-4 åringar så handlar de om slå någon så dom tappar sina mynt så man kan sno dom, sen sparkar man den andra, slår den & har "skrik" krafter. Jag tycker de är fel, jag vill ha lärorika program.
De finns ett program som heter BOO (buu på svenska) som går på barnkanalen. Det är lärorikt, dom lär sig färger, djur, hitta buu när han gömmer sig & liknande. Jag vill ha mer såna program än program med våldinslag.

anser ni jag har rätt, eller är jag bara en "hönsmamma" ?
Ge mig era tankar & åsikter ! :)
1 Åsa:

skriven

Att visa känslor är ju inte fel, även barn har rätt att vara arga, ledsna, glada, sura etc... på lins dagis har de under höst & vårterminen haft de olika känslorna som tema. Däremot är det inte okey att slåss, att kalla andra för fula saker etc.

För övrigt håller jag med Dig, många barnprogram är helt oigenomtänkta och borde inte sändas. Jag tycker dock att barnkanalen är bättre än de övriga barnkanalerna, nu när Elin är 6 väljer hon vad hon vill se, yuvärr, många gånger vill jag byta kanal eftersom jag inte anser att Nickelodeon är det bästa valet, ogillar t ex SvampBob.

mvh Åsa

2 Åsa:

skriven

Ett tillägg, Elin ser ungefär 2tim förmiddagen och beroende på vädret osv typ 2tim på eftermiddag/kväll, låter mycket men det är Bolibompa + sommarlov kl 8 - 10 samt mellan 17.30 - 19.30. Det är under eftermiddag/kväll Elin oftast byter kanal, bolibompa & sommarlov är ju repris.

Åsa

3 Mazlin - mamma till tre pojkar:

skriven

Stora killen kollar fritt på tv. Men om man får välja mellan tv eller gå ut så går han hellre ut. Oftast tittar han på morgonen, en sväng när lille bror sover och ibland på kvällen om han inte väljer att göra nått annat istället.



Barnkanalen och disney channel har vi hemma. Han får kika på nästan allt men jag sätter mig med honom och förklarar att det inte är på riktigt det som är på tv. Man slår inte andra tex..

4 Josefin:

skriven

Det är faktiskt synd att det finns så mycket våld, speciellt i barnprogram.

5 Tette :):

skriven

SV: BraBra! :)

Här är det nog helt lika med vädret... Först regnar det, sen kommer solen en sväng o så blir det mulet eller regn igen.

Som tur har de lovat fint väder till nästa vecka! :D



KRAM!<3

6 Karin:

skriven

Nu på sommaren blir det ju inte lika mycket dock. Men annars brukar det kunan bli lite Astrid Lindgren film på morgonen & lite bolibompa på kvällen. Sen kan det bli mer eller mindre från dag till dag.



Jag har lite olika barnkanaler och min dotter har sina favoprogram. Som sommarlov, Fifi, lille bill och i drömmarnas trädgård. sen går sjävklart annat med men det är inte lika intressant.



Men det hon tycker om brukar vara barnvänligt som jag ser de :)

7 M- början på en familj:

skriven

Hej, tack :) har ju inte barn ännu men oj vad sjuka "barnprogram" det finns ! Flera anspelar på sex och våld, och vissa program verkar medvetet handla om droger trots att de är riktade till bebis-småbarn...

8 johanna uddén:

skriven

Det blir inte så mycket tv-tittande i vår familj, för jag tycker inte att barnprogrammen oftast inte är så bra för mina barn. Så vi är mycket ute och leker eller hittar på något kul, som t ex baka, pyssla eller spela lite sällskapsspel med barnen.

Tack, för att du tyckte om min sida! :) Din sida är både stilig och är jätte fin!! MVH Johanna!

9 Therese - lotusmamma:

skriven

Hej!

Nej jag håller med dig, tycker också att väldigt mycket av det som ska vara barnvänligt är helt galet våldsamt och otrevligt. Tycker det har varit svårt att hitta lämpliga program till Lova, för hennes ålder.

Svar: Trevligt att höra att de är fler föräldrar än jag som reagerar på det!
malin

Kommentera här: