Att donera

Jag strävar hela tiden efter att bli en bättre människa. På senare tid så har jag funderat över ett alternativ, men jag har inte kunnat ta ett beslut då jag känt att det varit för privat, "de är mitt". Men nu har jag tagit valet & det känns så bra!
Jag har valt att efter min död ska mina organ doneras till de behövande som står på dessa oändligt lånna lister. Förut så jag har känt att de varit privat, att det är lite konstigt att någon annan kanske ska gå runt med just mitt hjärta. Men vad gör det, det är hemskt att tänka att jag kommer försvinna en dag. Men jag kan omöjligt veta när, tänk om det sker om en vecka & jag inte har tagit detta beslut. Vad händer då, jo jag kommer grävas ner & ruttna. Då är det så mycket bättre att någon annan kan få fortsätta sitt liv, med hjälp av mig. Men det som gjorde att jag kunde ta ett slutgiltigt besked var faktiskt mina barn. Jag började tänka på mina barn, vad skulle hända om det faktiskt skulle bli så sjuka så de hade behövt stå på denna lista & kanske inte ens hinna få hjälp för att så många andra människor tänker "det är ju konstigt, det är ju privat & det är mitt!". Jag vill inte bidra till det, jag vill inte bidra till lidande. Jag vill bidra till en vackrare värld där vi hjälper våra medmänniskor.

Jag har valt att donera & jag är stolt över mitt beslut!
Har du tänkt över om du med vill donera eller om det är för "privat"?
 
På dessa länkar kan ni få mer information & även registrera er för att donera.
http://www.livsviktigt.se/Sidor/default.aspx
http://www.socialstyrelsen.se/donationsregistret/anmalan

Ett stort tack till min underbara lilla syster som även också donerar & har varit en stor inspiration gällande mitt val!  ♥ ♥ 
1 Camilla:

skriven

Jag kan tänka mig att donera. FÖr om jag skulle behöva hjälp skulle jag vara redo att ta emot någon annans organ. Så då är det inte mer än rätt att jag kan tänka mig att hjälpa någon annan om det blir så. Är jag död/hjärndöd så har jag ju ändå ingen nytta av mina organ längre..

Svar: Om du känner så så vill jag jätte gärna uppmana dig att läsa mera om det & ta ett beslut efter de som du känner dig nöjd med. Alla tänker vi olika & jag kände de var lite konstigt innan jag själv valde, men efter jag nu har valt så känns de så väldigt bra! :)
Precis så som du skriver som även jag tänkte. :)
malin

Kommentera här: